MUSLIMAH KECIL DISINI

Tuesday, 3 September 2013

PERUBAHAN HARUS SECARA PERLAHAN2


Assalamualaikum. 
sekian lama tidak mencoret apa apa di blog ini. 
akhirnya hamba menampakkan tulisan lagi.
hamba terlupa password sebenarnya. 
pelupa ialah penyakit y ana sangat takut.
saya seorang pelupa. MASYAALLAH.

hari ni entry bertajuk PERUBAHAN . perubahan apa?
maksud saya perubahan ke arah lebih baik . ya lebih baik . insyaALLAH :)
sudah tiba masanya saya tidak terlalu taksub dengan dunia. kembali kepada akhirat ramlah. kembalilah kamu. ya . saya sedar sudah mula sedar . dan saya melakukan perubahan ke atas diri saya . perubahan yang saya katakan tadi.

perubahan tidak perlu secara terburu2 perlahanlah . ALLAH akan menerima taubat hambanya  TAKBIR !
mula mula. kita cuba betolkan niat kita tu . niat kerana ALLAH S.W.T ye kawan kawan.  dan kita tekad dalam diri kita akan mulakan perubahan dengan BISMILLAH . tutuplah aurat . itu yang penting , fizikal kita hanya mahram je yang boleh lihat ye kawan kawan . AURAT PEREMPUAN semua kecuali muka dan tapak tangan  . bagi AURAT LELAKI pula dari pusat ke lutut . ingat ye kaum adam :) 

tudung tu bagi kaum hawa. labuhkanlah jangan disentengkan . tak manis dan nampak pula yang tak sepatutnya nampak. faham kan ? mula mula tu memang tak biasa tapi dengan izin ALLAH lama lama kita akan terbiasa . macam saya nia. hanya lah contoh ye .
ignorekan muka saya ye .
macam tulah kan tutup dada.


selepas dah selesa kita mulakan dengan stokin kaki . ye memang dengar janggalkan tapi kaki pon aurat juga ye kawan kawan . contoh :
selain tutup aurat ,
 ia boleh mengelakka dari kesejukan :)





 selepas itu bolehla kita tutup pergelangan yang terbuka tuh . tak nak dah pakai lengan pendek kat luar rumah . mulakan pakai lengan panjang melepasi ponggong dan peha. seluar tu tukarkan dari jeans kepada slacks atau yang longgar  banyakkan baju kurung pon tak pe. tradisi kita kan ? contoh :
yang warna hitam tu . boleh beli di kedai .
berapa lah sangat harga dengan dibndingkan dengan pahala? 
okey tudung pon dah , stokin pon dah , sarung tangan pon dah , baju dah , ape lagi eh ???

haaaa.. kalo macam tu bolehla kita mantapkan lagi dgn apa y belom kite mantapkan . seperti solat . 
habiskan dulu solat 5 waktu . kalau itu memang dah mantap alhamdulillah :) kita boleh solat sunat . tambah pahala kan? selain itu kita bole baca al-quran . fasihkan lidah kita dengan ayat suci . zikir . YA ALLAH . banyak nya kita oleh buat dalam melakukan perubahan !!! contoh ?


solat itu tiang agama .

bacalah AL-QURAN :)



zikir akan menenangkan hati .
 













No comments:

Post a Comment