MUSLIMAH KECIL DISINI

Wednesday, 4 September 2013

DUGAAN

ingat ALLAH 
Assalamualaikum .

hari ni hari yang paling sakit sangat .
aku meluahkan katakata yang tersirat dan tersurat di hati nie.
telalu banyak yang ku pendam hingga menanah. sakit. orang buat kita pon saya tetap berlagak cool, relax tade perasaan tapi hakikat yang sebenarnya.
tapi itu lah lagi banyak ALLAH  bagi kite ujian , dugaan sebenarnya DIA sayangkan kita. maknanya ALLAH sayangkan hambaNYA. 

kawan ? oh tidak.  mungkin sahaja dia pon ada masalah yang harus diselesaikan. jadi bagaimana . lantaran kawan saya menegur "kenapa kau berdiam sahaja" ?

ya . menjadi kebiasaanku mulut kecilku ini petah berkata kata dan tidak pernah lekang dengan senyuman . tapi hari ini . sudah cukup hati ku disiat tanpa sebab , kelmarin. aku cuba bersabar . namun aku hanyalah insan yang lemah seperti orang lain. aku wanita yang diluarnya nampak garang , ganas tapi didalam hati ku lebih lembut dari tisu , aku mudah mengeluarkan tubir mata. aku mudah teresak,tersungkur namun tiada siapa mengetahuinya. kerana mereka memikirkan aku di sifat garang itu.

tidak mengapa, mungkin suatu hari ALLAH akan balas dengan kebahagiaan . INSYAALLAH . 

aku ceritakan kepada perkhidmatan kaunseling disekolahku ,agar mereka dapat memperbaiki apa yang salah . apa yang patot aku buat . ya aku memerlukan pertolongan . aku lemah dan tak berdaya . 


YA ALLAH DENGARLAH RINTIHAN HATI KU . KAU BERIKAN LAH HAMBAMU YANG HINA DAN KEJI INI KEBAHAGIAAN , KEREDHAAN DAN NIKMATMU YA ALLAH . AMIN3X.

Tuesday, 3 September 2013

PERUBAHAN HARUS SECARA PERLAHAN2


Assalamualaikum. 
sekian lama tidak mencoret apa apa di blog ini. 
akhirnya hamba menampakkan tulisan lagi.
hamba terlupa password sebenarnya. 
pelupa ialah penyakit y ana sangat takut.
saya seorang pelupa. MASYAALLAH.

hari ni entry bertajuk PERUBAHAN . perubahan apa?
maksud saya perubahan ke arah lebih baik . ya lebih baik . insyaALLAH :)
sudah tiba masanya saya tidak terlalu taksub dengan dunia. kembali kepada akhirat ramlah. kembalilah kamu. ya . saya sedar sudah mula sedar . dan saya melakukan perubahan ke atas diri saya . perubahan yang saya katakan tadi.

perubahan tidak perlu secara terburu2 perlahanlah . ALLAH akan menerima taubat hambanya  TAKBIR !
mula mula. kita cuba betolkan niat kita tu . niat kerana ALLAH S.W.T ye kawan kawan.  dan kita tekad dalam diri kita akan mulakan perubahan dengan BISMILLAH . tutuplah aurat . itu yang penting , fizikal kita hanya mahram je yang boleh lihat ye kawan kawan . AURAT PEREMPUAN semua kecuali muka dan tapak tangan  . bagi AURAT LELAKI pula dari pusat ke lutut . ingat ye kaum adam :) 

tudung tu bagi kaum hawa. labuhkanlah jangan disentengkan . tak manis dan nampak pula yang tak sepatutnya nampak. faham kan ? mula mula tu memang tak biasa tapi dengan izin ALLAH lama lama kita akan terbiasa . macam saya nia. hanya lah contoh ye .
ignorekan muka saya ye .
macam tulah kan tutup dada.


selepas dah selesa kita mulakan dengan stokin kaki . ye memang dengar janggalkan tapi kaki pon aurat juga ye kawan kawan . contoh :
selain tutup aurat ,
 ia boleh mengelakka dari kesejukan :)





 selepas itu bolehla kita tutup pergelangan yang terbuka tuh . tak nak dah pakai lengan pendek kat luar rumah . mulakan pakai lengan panjang melepasi ponggong dan peha. seluar tu tukarkan dari jeans kepada slacks atau yang longgar  banyakkan baju kurung pon tak pe. tradisi kita kan ? contoh :
yang warna hitam tu . boleh beli di kedai .
berapa lah sangat harga dengan dibndingkan dengan pahala? 
okey tudung pon dah , stokin pon dah , sarung tangan pon dah , baju dah , ape lagi eh ???

haaaa.. kalo macam tu bolehla kita mantapkan lagi dgn apa y belom kite mantapkan . seperti solat . 
habiskan dulu solat 5 waktu . kalau itu memang dah mantap alhamdulillah :) kita boleh solat sunat . tambah pahala kan? selain itu kita bole baca al-quran . fasihkan lidah kita dengan ayat suci . zikir . YA ALLAH . banyak nya kita oleh buat dalam melakukan perubahan !!! contoh ?


solat itu tiang agama .

bacalah AL-QURAN :)



zikir akan menenangkan hati .